Svíčky jsou nepostradatelné součástky pro startování spalovacího (benzinového) i vznětového (dieslového) motoru. Oba druhy svíček typy fungují na velmi podobném principu. Naftový motor však nepotřebuje k zapálení směsi vzduchu a paliva jiskru, o kterou se v benzínovém motoru stará zapalovací svíčka.
Vznětový motor nastartuje za pomoci žhavicích svíček, které zahřívají spalovací komory. Po vstříknutí nafty nastane vznícení paliva, o které se postará vysoká teplota uvnitř válce.
Dieslový motor a žhavicí svíčky
Doba, kdy jste museli dlouho čekat, než se žhavicí svíčka dostane do správné provozní teploty a motor nastartuje, je naštěstí dávno dávno pryč. Dnes už dochází k nažhavení svíček během několika vteřin, což oceníte hlavně v zimě, kdy jsou okolní teploty mrazivé.
Pro diesely jsou však žhavicí svíčky v zimě naprosto nezbytné, zvlášť při studených startech, kdy je stlačovaný vzduch velmi chladný a bez svíčky by se jeho směs s palivem nevznítila a motor by „nechytl“. Svíčky fungují jako topná spirála, do které putuje elektrický proud, který je ohřívá na vysokou teplotu a dochází tak k tzv. předžhavení. Poté zhasne kontrolka a pak můžete nastartovat motor.
Kdy vyměnit žhavicí svíčky?
Interval výměny svíček se u vznětových motorů počítá podle počtu studených startů. Obecně se uvádí, že kvalitní svíčka by měla vydržet zhruba 150 až 200 tisíc kilometrů. Na životnost žhavicích svíček má ale kromě jiného vliv také celkový stav vozu, styl jízdy, míra přetěžování motoru, kvalita paliva i motorového oleje.
Svíčky jsou však často vystaveny i vibracím, vysokým teplotám teplu a tlaku, případně spálenému palivu a korozivním chemikáliím. Proto se může stát, že vám žhavící svíčky odejdou o něco dříve.
Jak vyměnit svíčky?
Oba typy svíček lze s trochou zručnosti, trpělivosti a vhodným nářadím pohodlně vyměnit i v domácí garáži. Nachystejte si klíč na šrouby, momentový klíč, vzduchovou pistoli (nebo štětec) a čistý hadr. Vždy noste i rukavice a v ideálním případě i ochranné brýle.
Nejprve se ujistěte, že auto dostatečně vychladlo a že se při zásahu nepopálíte. Poté otevřete kapotu a nalezněte samotný motor. Většina moderních vozidel má dnes kryt motoru, který je obvykle přišroubován. Odstraňte jej.
Výměna zapalovacích svíček
U zapalovacích svíček nejprve odstraňte zapalovací cívky, které jsou ke svíčkám připojeny kabely. Raději si označte, který kabel patří ke které svíčce, abyste později věděli, jaké je původní pořadí. Je to nezbytné pro správné fungování.
Poté můžete starou zapalovací svíčku vyšroubovat pomocí klíče s vhodným nástavcem a použít stlačený vzduch nebo štětec k očistění od sazí a jiných nečistot z otvorů svíček. Nakonec zastrčte novou zapalovací svíčku a utáhněte ji momentovým klíčem na požadovaný utahovací moment.
Výměna žhavicích svíček
Postup u žhavicích svíček je dokonce ještě jednodušší. Po odstranění krytu motoru opatrně odšroubujte svíčky za klíčem (nepoužívejte násilí, jinak by se mohly závity zablokovat). Následně vyčistěte otvor vzduchovou pistolí a čistým hadříkem. Nakonec vložte nové svíčky a utáhněte je stanoveným utahovacím momentem. Nasaďte a připevněte kryt motoru.
Možné problémy při výměně svíček
I zdánlivě jednoduchá operace jako odšroubování svíček občas může způsobit problémy i zkušeným řidičům. Občas se stane, že svíčka nejde odšroubovat, protože je zaseknutá. Pokusy o násilné přerušení odporu navíc mohou způsobit utržení závitu.
Naštěstí je tu řešení pro každého, komu se něco podobného „povedlo“. V každém dobrém autoservisu mají nářadí, které jim umožní odšroubovat svíčky, aniž by museli sundávat hlavu.
Náklady na vyjmutí jedné svíčky jsou přibližně 2 000 až 6 000 korun dle složitosti úkonu. Většinou není nutné přepravovat rozbité auto odtahovým vozidlem, většinou mechanik přijede až za vámi a ušetříte tak za odtah.
Benzinový motor a zapalovací svíčky
K zapálení palivové směsi je u spalovacího motoru zapotřebí jiskry, o kterou se stará zapalovací svíčka. Jejími hlavními částmi jsou elektrody z iridia, itria či slitiny niklu, mezi kterými dojde k výboji a přeskokovému napětí. Izolátor, který tvoří tělo svíčky je nejčastěji keramický. Svíčky se pak pomocí závitů se šroubují do hlav válců.
Teplá či studená svíčka a jakou potřebuji pro své auto?
Tepelná hodnota svíčky ukazuje optimální rozsah teplot spalování na její špičce. Ta je běžně někde mezi 500°C až 850°C (pásmo samočištění svíčky). U vyšších teplot by mohlo docházet k samozápalům, kdy je směs vzduchu a paliva zapálena předčasně. To není vůbec dobře, protože může dojít k poškození svíčky a následně i motoru.
Při nižších teplotách naopak vznikají úsady hoření, které můžou způsobit snížení napětí potřebného pro vznik jiskry. Je proto velmi důležité vybrat svíčky s teplotou, která je pro daný motor určená. Tepelná hodnota svíček se uvádí na stupnici od 08 (studená) do 19 (teplá).
Stejně tak je potřeba si zjistit, co znamená označení na svíčce. To udává typ svíčky, ale také informace o její funkci. Svíčky mají kód složený z písmen a číslic, který má každý výrobce unikátní.
Při výběru správné svíčky není potřeba, abyste znali všechny její vlastnosti, ale označení, které je určeno právě pro váš motor. To najdete v manuálu k vašemu vozu.
Kdy vyměnit zapalovací svíčky?
Zapalovací svíčky mají životnost 15 až 90 tisíc km. Často se také uvádí, že by se u benzinového motoru svíčky měly měnit s každou 4. výměnou oleje. Zhoršený stav svíčky se většinou projevuje klepáním motoru a jeho nerovnoměrným chodem, případně špatným startováním, přehříváním motoru či poklesem výkonu. Při nahlédnutí pod kapotu můžete narazit na různé barvy svíček:
- Opálená elektroda je signálem k co nejrychlejší výměně svíčky, blíží se konec její životnosti.
- Šedé saze na špičce svíčky bývají způsobeny ježděním na krátké vzdálenosti. Jdou vyčistit benzínem a kartáčkem.
- Žlutá svíčka značí samozápaly, příčinou je nesprávně zvolená (příliš teplá) svíčka.
- Černá svíčka obvykle znamená problém s usazováním spalin a příliš studenou svíčku.
Informace o zapalovací svíčce převzaty z autodoc.cz
Informace o žhavicích svíčkách převzaty z autozive.cz