Neděle, 22 prosince, 2024
3.8 C
Litoměřice
DomůKulturaKoncertyBenefiční adventní koncert se bude konat

Benefiční adventní koncert se bude konat

LITOMĚŘICE – Již tradičně během adventu můžete svou účastí podpořit pořízení hmatových knih pro slabozraké a nevidomé děti. I letos proběhne skvěle obsazený benefiční adventní koncert za účasti skvělých umělců Gabriely Beňáčkové a Jakuba Pustiny. Koncert proběhne 19. prosince od 16 hodin v Kostele Všech svatých v Litoměřicích.
“Naši tradiční diváci, chceme Vám dát na vědomí, že adventní koncert, z jehož výtěžku putuje vždy finanční částka vybraná ze vstupenek na konto Asociace rodičů dětí nevidomých a slabozrakých, za které tato asociace pořizuje hmatové knížky pro ty nejmenší děti, které ještě nemohou umět používat Braillovo písmo, v Kostele Všech svatých v Litoměřicích bude,” zvou všechny věrné návštěvníky svých kulturních akcí manželé Kuldovi, kteří v Litoměřicích pořádají úspěšně Litoměřické svátky hudby.
K rozhodnutí o nezrušení koncertu přispěla informace Ministerstva zdravotnictví ČR o tom, že začíná být pandemie Covid 19 na ústupu, že počty nakažených každý den klesají. Vláda nadále nezpřísňuje opatření a lidé si mohou při dodržování vládních nařízení užít i tento adventní koncert.

Vstupenky je možné zakoupit v předprodeji na recepci Kulturního a konferenčního centra, Tyršovo náměstí 68, Litoměřice, telefon 416/732 805 nebo 776/338 515. Rezervace vstupenek je možná na: vstupenky.mkz-ltm.cz. Neprodané vstupenky budou k dispozici ještě hodinu před koncertem přímo v Kostele Všech svatých v Litoměřicích.
Informace k adventnímu benefičnímu koncertu:

ÚČINKUJÍ:
Gabriela Beňačková, soprán
Jakub Pustina, tenor
Marta Vašková, piano – doprovod
Ráchel Skleničková, sólové piano

PROGRAM:
A. Dvořák: Biblické písně – výběr (Jakub Pustina, Gabriela Beňačková)
J. P. Martini: Piacer d´amor (Jakub Pustina)
G. Giordani: Caro mio ben (Gabriela Beňačková)
G. F. Händel: Ombra mai fu (Jakub Pustina)
G. F. Händel: Suita A dur (Ráchel Skleničková)
F. Schubert: Ave Maria (Jakub Pustina)
G. F. Händel: Lascia ch´io pianga (Gabriela Beňačková)
Traditional: O sanctisima (Jakub Pustina)
A. L. Webber: Pie Jesu (Gabriela Beňačková)
F. P. Tosti: Ridonami la calma (Jakub Pustina, Gabriela Beňačková)
F. P. Tosti: Modlitba (Jakub Pustina, Gabriela Beňačková)

Na tomto benefičním koncertu vystoupí a rádi jej podpoří tito umělci:

GABRIELA BEŇAČKOVÁ – soprán
Životopis sopranistky Gabriely Beňačkové za 47 let její jedinečné umělecké kariéry bychom museli psát na nespočet stran, tak alespoň to nejdůležitější.
Gabriela Beňačková je operní a koncertní pěvkyně světového formátu. Narodila se v Bratislavě, kde vystudovala konzervatoř a VŠMU. Získala titul Mgr. Art.
V roce 1969 se stala absolutní vítězkou 4. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech. Načež talentovanou sopranistku angažoval v r. 1970 do Národního divadla v Praze ředitel Přemysl Kočí, kde působila 11 let a ztvárnila několik nádherných operních postav – Natašu Rostovovou (S. Prokofjev – Vojna a mír), Mařenku (B. Smetana – Prodaná nevěsta), Hedviku (B. Smetana – Čertova stěna), Markétku (Ch. Gounod – Faust a Markétka), Mimi (G. Puccini – La Boheme), Manon Lescaut (G. Puccini – Manon Lescaut), Leonoru (L. v. Beethoven – Fidelio), milovanou Rusalku (A. Dvořák – Rusalka), Káťu Kabanovou a Jenůfu od Leoše Janáčka. V r. 1983 zpívala při znovuotevření Národního divadla v Praze titulní postavu Libuše od Bedřicha Smetany a současně převzala i české občanství.
Celých 47 let žije v Praze, avšak většinu života prožila na předních světových operních scénách jako stálý host např. v Bavorské státní opeře v Mnichově (20 let), ve Státní opeře ve Vídni (22 let), ve Stuttgartu, v Bonnu, v Hamburku, v Covent Garden v Londýně, v Itálii (Milán – La Scala, Reggio Emilia, Modena, Parma, Bologna, Řím, Benátky, Janov), ve Španělsku (Madrid – Teatro Real, Barcelona – Grand TheatredelLiceu, Granada, Valencie, Sevilla). Dále také zpívala v Amsterdamu, Edinburgu, Paříži, Moskvě (Bolšojteatr), Buenos Aires (TheatroColon) a velmi často v Japonsku. Taktéž mohli diváci obdivovat její hlas v Americkém San Franciscu, Torontu, Los Angeles a hlavně v Metropolitní opeře v New Yorku, kde působila v letech 1990 – 1999 a odzpívala zde takřka 50 představení v rolích Káťa Kabanová, Jenůfa, Mimi, Leonora a Desdemona. V roce 1994 byla historicky poprvé v Metropolitní opeře v New Yorku uvedena Rusalka Antonína Dvořáka, kde Gabriela Beňačková jako dosud nepřekonaná Rusalka zcela oslnila publikum.
Mezi její nejoblíbenější postavy patří celý život Jenůfa, Káťa Kabanová, Rusalka, Mařenka z českého repertoáru, ze světového pak Taťána (P. I. Čajkovský – E. Oněgin), Líza (P. I. Čajkovský – Piková dáma), Amelie (G. Verdi – Maškarní bál), Desdemona (G. Verdi – Otello), Ariadne (R. Strauss – Ariadneauf Naxos), Margherita a Elena (A. Boito -Mefistofele), Maddalena (U. Giordano – Andrea Chenier). Velmi ráda také zpívala Elizabetu (R. Wagner – Tanhäuser) a Sentu (R. Wagner- Bludný Holanďan).
Velkou ctí bylo pozvání do Vatikánu, kde zpívala pro papeže Jana Pavla II., s nímž se měla možnost osobně setkat.
Kromě působení na operních scénách po celém světě odzpívala Gabriela Beňačková se špičkovými kolegy, dirigenty a osobnostmi světového formátu nesčetné množství koncertů, oratorií a mší. Jejím nejoblíbenějším a nejčastějším operním partnerem na zahraničních scénách byl tenorista Placido Domingo a na jevišti Národního divadla v Praze tenorista Ivo Žídek a tenorista Peter Dvorský.
Je držitelkou ceny Grammy za recitál české písňové tvorby za doprovodu světového klavíristy Rudolfa Firkušného, pařížské Ceny Artura Toscaniniho, Zlaté medaile Giuseppe Verdiho, dále medaile 200 let Bolšogoteatra, medailí L. Janáčka, A. Dvořáka, E. Destinnové a Masarykovy akademie. Od roku 1985 je nositelkou rakouského a bavorského titulu Kammersängerin a českého titulu národní umělkyně. V roce 2008 převzala Gabriela Beňačková z rukou prezidenta Václava Klause státní vyznamenání Za zásluhy v oblasti kultury.
V roce 2013 měla opět fenomenální úspěch v rakouském Salzburgu, když na tamním festivalu ztvárnila roli hraběnky La Roche v Zimmermannově díle Die Soldaten, který v divadelní sezoně 2014 – 2015 triumfálně zopakovala v milánské La Scale.
V roce 2016 získala medaili od Českého svazu bojovníků za svobodu.
Gabriela Beňačková se v současné době zaměřuje především na koncertní vystoupení. Zpívá s klavírem i orchestrem s tenoristou Jakubem Pustinou nebo s kytaristou Lubošem Brabcem.
Aktivně se věnuje pěvcům mladé generace, zdokonaluje je a pořádá mistrovské a interpretační kurzy.
Je mnoho let předsedkyní poroty Mezinárodní pěvecké soutěže Jakuba Pustiny a členkou poroty Mezinárodních pěveckých soutěží Antonína Dvořáka v Karlových Varech a Mikuláše Schneidra – Trnavského ve slovenské Trnavě.

V srpnu 2017 byla Beňačková Janem Burianem, ředitelem Národního divadla v Praze, uvedena do Síně slávy Národního divadla. Je teprve třetí významnou uměleckou osobností, které se této pocty dostalo. 1. ledna 2018 u příležitosti výročí vzniku samostatného Slovenska jí udělil slovenský prezident Andrej Kiska nejvyšší slovenské státní vyznamenání pro cizince – Řád bílého dvojkříže.[20]
Jméno Gabriela Beňačková nese i planetka ve vesmíru.

JAKUB PUSTINA – tenor
Jakub Pustina, rodák ze Žďáru nad Sázavou, měl blízký vztah k hudbě již od útlého mládí, kdy byl členem pěveckého sboru Žďáráček. Jeho profesí se ale stala chemie, kterou vystudoval, ve které vynikal a získával mnohá ocenění u nás i v zahraničí. Za své přínosy v oblasti analytické chemie získal prestižní cenu držitele Nobelovy ceny Jaroslava Heyrovského. V jednadvaceti letech však navštívil operní představení Tosca (G. Puccini), a to ho natolik uchvátilo, že se okamžitě začal věnovat opernímu zpěvu. Od počátku své pěvecké kariéry byl veden dlouholetým sólistou Národního divadla v Praze Václavem Zítkem jako barytonista. Jakub Pustina je absolventem mnoha Mistrovských pěveckých kurzů, např. Petra Dvorského nebo Gabriely Beňačkové.
Je držitelem několika ocenění z mezinárodních pěveckých soutěží. V roce 2005 získal první cenu na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech a v roce 2006 debutoval na jevišti Státní opery v Košicích jako Valentin v Gounodově opeře Faust a Markétka. Další role na sebe nenechaly dlouho čekat a Jakub Pustina ztvárnil na jevištích Státní opery v Košicích, Národního divadla v Bratislavě, Národního divadla v Praze, Moravského divadla v Olomouci, Jihočeského divadla v Č. Budějovicích nebo Divadla J.K.Tyla v Plzni seržanta Belcora (G. Donizetti – Nápoj lásky), toreadora Escamilla (G.Bizet – Carmen), lorda Enrica (G.Donizetti – Lucia z Lammermooru), Germonta
(G. Verdi – Traviatta), Evžena Oněgina (P.I. Čajkovský – Evžen Oněgin), Ambrosia (K.M. von Weber – Tři Pintové), Silvia (R. Leoncavallo – Komedianti), Alfia (P. Mascagni – Sedlák kavalír), Mercutia (Ch. Gounod – Romeo a Julie), barytonové sólo (C. Orff – Carmina Burana), Bartensteina (R. Baumgartner – Maria Theresia) nebo hraběte Lunu (G. Verdi – Trubadúr). Mezi jeho nejoblíbenější role patří bezesporu Gabriel von Eisenstein (J. Strauss – Netopýr). Zpíval po boku Petra Dvorského, Josého Cury, Gabriely Beňačkové nebo Evy Urbanové.
V roce 2008 založil Mezinárodní pěveckou soutěž v operním zpěvu, jako program podpory mladých nadějných talentů z celého světa. Tato soutěž sdružuje a prezentuje pěvce z více než šedesáti zemí světa. Jakub Pustina získal také v roce 2008 Nejvyšší ocenění Kraje Vysočina za přínos v oblasti kultury.
Od roku 2014 se Jakub Pustina ve spolupráci s legendární sopranistkou Gabrielou Beňačkovou začal věnovat hlasovému oboru dramatického tenora a debutoval v Národním divadle Panama jako Canio (R. Leoncavallo – Komedianti).
V současné době se věnuje především interpretaci R. Wagnera, L. Janáčka, B. Smetany a P.I. Čajkovského. Dílo Richarda Wagnera měl možnost prezentovat i v rámci nejprestižnějšího festivalu Richarda Wagnera v německém Bayreuthu, kde současně absolvoval i Mistrovské pěvecké kurzy Michellel Breedt pro wagnerovské pěvce. V roce 2016 nastudoval náročný tenorový part v Janáčkově díle Glagolská mše, který pod taktovkou dirigenta Charlese Olivieri-Munroe zpíval u nás i v zahraničí.
Po úspěšném představení svého hlasu na mezinárodní pěvecké soutěži WAGNERSTIMMEN v německém Karlsruhe byl Mezinárodní společností R. Wagnera vybrán pro projekt v Singapuru, kde v roce 2016 debutoval jako Erik ve Wagnerově opeře Bludný Holanďan. Ve stejném roce se také vrací do Panamy, tentokrát jako Macduff (G. Verdi – Macbeth).
V jeho tenorovém repertoáru dále nalezneme roli Dalibora (B. Smetana – Dalibor), Siegmunda (R. Wagner – Die Walküre), Parsifala (R. Wagner – Parsifal), Hermana (P.I.Čajkovský – Piková dáma) nebo Števy (L. Janáček – Jenůfa).
Posluchači měli možnost slyšet jeho hlas za doprovodu Karlovarského symfonického orchestru, Filharmonie Hradec Králové, Severočeské filharmonie Teplice, Plzeňské filharmonie nebo Krakovské filharmonie. A dále za doprovodu symfonických orchestrů nebo klavíru například v Polsku, Rusku, Německu, Belgii, Francii, Itálii, Rakousku, Maďarsku, Lucembursku, Dánsku, Slovensku, Americe, Singapuru, Panamě, Austrálii a Novém Zélandu.
Pěvecky se zdokonaluje u legendární sopranistky, Kammersängerin Mgr. Art. Gabriely Beňačkové a viceprezidentky Mezinárodní společnosti Richarda Wagnera Prof. Alessandry Althoff-Pugliese.

Ráchel Skleničková – sólový klavír

Ráchel Skleničková se narodila 21.6.1992 v Praze. V roce 2003 nastoupila na Gymnázium Jana Nerudy v Praze, kde studovala dva obory: klavír u MgA. Růženy Učňové a zpěv u MgA. Magdalény Bělohlávkové. Během studií na gymnáziu se třikrát zúčastnila soutěže Bílé hole pořádané nadací Světluška a získala zde postupně třetí, první a druhou cenu. Spolupráce s touto nadací jí nemalým dílem přispěla ke kontaktu se slavnými osobnostmi a později dopomohla ke kariérnímu vzestupu.
V roce 2006 zahájila studium na Konzervatoři Jana Deyla a střední škole pro zrakově postižené (je zcela nevidomá), kde studovala hlavní obor klavír u MgA. Jany Köhlerové a druhý obor zpěv u MgA. Naděždy Ostřanské, ředitelky školy.
R.2011 se zúčastnila koncertu vítězů v oboru klavír na soutěži The Very Special Art ve Washingtonu, kde byla vybrána jako jedna ze tří vítězů.
V Čechách se s úspěchem zúčastnila též několika soutěží:
V listopadu r.2010 byla účastníkem Soutěže konzervatoří v Pardubicích, kde obdržela 3. cenu.
Na jaře r.2011 byla finalistkou mezinárodní tříkolové soutěže zrakově postižených, pořádané organizací SONS. S úspěchem rovněž absolvovala Brněnskou klavírní soutěž.

  1. července 2013 vystoupila s velkým úspěchem v pražském Obecním domě s Českým národním symfonickým orchestrem pod taktovkou amerického dirigenta Steve Mercurio s 3. klavírním koncertem Ludwiga van Beethovena v rámci festivalu The Prague Proms.
  2. listopadu 2013 vystoupila se Západočeským symfonickým orchestrem v divadle Mariánských lázní a v prosinci téhož roku hrála ve Španělském sále pod vedením dirigenta Petra Vronského, s tímtéž programem.
    R. 2015 byla hostem 18. ročníku festivalu Spannungen pořádaného Larsem Vogtem v německém Heimbachu.
    Od června r. 2014 je absolventkou Konzervatoře Jana Deyla v oboru hry na klavír a obdržela titul DiS. Poté studovala klavírní hru na pražské HAMU pod vedením Prof. Ivana Klánského a Prof. Františka Malého, kterou dokončila v r. 2021 s titulem MgA.
    30.5/2016 vystoupila v rámci festivalu Pražské jaro ve Dvořákově síni pražského Rudolfina, opět se 3. koncertem L. van Beethovena a s orchestrem PKF.
    V létě 2017 vydala CD v rámci projektu Kalkant podporovaného Českým národním symfonickým orchestrem mezi sedmi dalšími mladými nadějnými umělci.
    V ak. Roce 2018-2019 studovala v Helsinkách v rámci programu Erasmus na Sibeliově akademii pod klavírním vedením prof. Hanny Aho.
    Ačkoli jejím hlavním oborem je klavír, odvážně laškuje i s jinými obory, např. v minulosti klasickým zpěvem – v tomto oboru maturovala v r. 2013 – a v současnosti popovým i jazzovým zpěvem, což uplatnila např. při televizních přenosech ve spolupráci s nadací Světluška v duetech se slavnými osobnostmi jako např. Tomášem Klusem, skupinou Čtyřtet nebo Miro Žbirkou, se kterým vydala v roce 2019 duet Čistý svet. Také se občas pokusí o kompozici.
    Ve volném čase ráda sportuje, cestuje, učí se nové jazyky, např. finštinu, což uplatnila při svých studiích Erasmus, hraje počítačové hry nebo je překládá.

Doc. MgA. MARTA VAŠKOVÁ – klavírní doprovod
je profesorkou hry na klavír na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Jako docentka od r. 1986 působí na katedře zpěvu – obor klavírní spolupráce. Kromě dlouholeté pedagogické práce aktivně koncertuje s významnými operními zpěváky doma i v zahraničí – Německo a Rakousko. Doprovází na různých interpretačních kursech a mezinárodních soutěžích, získala několik ocenění za nejlepší klavírní doprovod.

My organizátoři tohoto benefičního koncertu věříme, že program tohoto adventního koncertu v podání pozvaných umělců pro Vás bude jak krásným hudebním zážitkem, tak odměnou za podporu této benefiční akci.
Vstupenky budou v předprodeji od 11. 11. 2017 na recepci Kulturního a konferenčního centra, Tyršovo náměstí 68, Litoměřice, telefon 416/732 805 nebo 776/338 515. Rezervace vstupenek je možná na: vstupenky.mkz-ltm.cz. Neprodané vstupenky budou k prodeji hodinu před koncertem u vstupu do Kostela Všech svatých. Od stejného data budou na www stránkách MKZ Litoměřice a na www.litomerickesvatkyhudby.eu uveřejněny veškeré informace k benefičnímu koncertu. Tyto informace budou rovněž zveřejněny na Facebooku na „Litoměřické svátky hudby“.

Autor: Za spolek Musica et Education – Alena a Zdeněk Kuldovi

                    
- Naši partneři -
- Reklama -

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

- Naši partneři -
- Reklama -