Litoměřice – ZUŠ Litoměřice každoročně obohatila předvánoční čas různými akcemi a koncerty, včetně oblíbené Rybovy České mše vánoční. Koronavirus plány zhatil, přesto lidé o tradiční vánoční symfonický koncert 2020 nepřijdou! Bude, ale tentokrát „distančně.“
Zvukař Marek Ženkl totiž využil svůj archiv a zároveň zpracoval i videozáznamy Milana Kacara z let 2015-2019 původně určené pouze k dokumentaci. Při výběru skladeb měl hlavní slovo Jiří Knotte. ‚Ohlédnutí‘ za koncerty z let 2015-2019 bude od 23.prosince vysílat YouTube kanál ZUŠ Litoměřice a litoměřicko24.
„Ačkoli nouzový stav trvá, škola uvnitř žije naplno, o čemž svědčí i nahrávky kantorů. Počítáme rovněž s tím, že zkušenosti s vysíláním na našem školním kanále YouTube využijeme i k přípravě koncertů na 2.pololetí, kde už budou také ‚on line‘nahrávky s našimi žáky,“ říká ředitelka Dominika Valešková. Škola bude hledat další způsoby a možnosti, aby se děti mohly veřejnosti pochlubit tím, co se už ve škole naučily. Motivací a inspirací pro ně by mohl být třeba již na YouTube zveřejněný první koncert učitelů.
Nezahálejí ani výtvarníci, kteří mají výstavu v kině Máj. Vzhledem k nouzovému stavu zatím na neurčito, zřejmě ale potrvá déle než jen do ledna. Ateliér Iny Ofomati vystavuje práce v oknech Oka-mžiku. Aktivní jsou i dramaťáci. Tento obor připravuje a nahrává ‚rozhlasovou‘ hru.
„Rok 2021 by tedy mohl být rokem hledání nových cest a možností pro tvorbu a prezentaci žáků,“ doufá ředitelka ZUŠ. Podotýká v té souvislosti, že v novém roce si ZUŠ připomene 120 let od vzniku umělecké školy v Litoměřicích. Základ tehdy položila „Orchestrální škola císaře Františka Josefa“, na kterou umělecké školství ve městě v dalších letech navázalo.
„V současné situaci ale musíme zamýšlené projekty nahradit jinak. Každopádně – škola je tu pro děti a hledá, jak co nejlépe naplnit své poslání. Chránit kulturní hodnoty je velmi důležité, neměli bychom na to zapomínat i přes veškeré těžkosti, kterými procházíme. Aby v dětské mysli zůstaly vzpomínky na to dobré a aby i rodiče cítili naši podporu. A má to význam také pro další vývoj dětí. Myslím, že se i v současné situaci upevňují vztahy mezi učiteli a dětmi a že neztrácíme radost ze společné práce,“ je přesvědčena D.Valešková.
Autor: Miroslav Zimmer